Blended Learning

Ο όρος υβριδική-μικτή μάθηση ή αλλιώς Blended Learning, αναφέρεται στη μάθηση που συνδυάζει την πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία με τη μάθηση μέσω διαδικτυακών εξ αποστάσεως δραστηριοτήτων, μειώνοντας ή συμπληρώνοντας τον χρόνο παρακολούθησης στη φυσική τάξη. Δεν χρησιμοποιεί απλά τις παραδοσιακές και τις εξ αποστάσεως δραστηριότητες, αλλά  συνδυάζει δοκιμασμένες παραδοσιακές μεθόδους μάθησης με καινοτόμες μαθησιακές προσεγγίσεις, με αποτέλεσμα τη δημιουργία συνεργατικού και δυναμικού πλαισίου μάθησης. Επίσης συνδυάζει χαρακτηριστικά της τυπικής και μη τυπικής μάθησης προωθώντας συγχρόνως την αυθεντική μάθηση, υιοθετώντας πρακτικές και προβλήματα του πραγματικού κόσμου. Οι δραστηριότητες που γίνονται μέσα στην τάξη (δια ζώσης) συνδυάζονται με κείνες που γίνονται από απόσταση, δεν πρόκειται δηλαδή ούτε για μάθηση που συντελείται στην τάξη με «διαδικτυακή» ενίσχυση αλλά ούτε και για «διαδικτυακή» μάθηση που ενισχύεται με την διδασκαλία στην τάξη. Το κύριο χαρακτηριστικό της, που την καθιστά αποτελεσματική, είναι ότι διευκολύνει τη δημιουργία μιας κοινότητας διερεύνησης που βασίζεται στη συνεχή επικοινωνία, στον ελεύθερο ανοικτό διάλογο, στη διερεύνηση και διαπραγμάτευση ιδεών και τελικά στη συμφωνία και ανάπτυξη  γνώσης.

Στο περιβάλλον της μικτής μάθησης δεν υπάρχουν χωροχρονικοί περιορισμοί ενώ το περιεχόμενο του μαθήματος είναι πάντα διαθέσιμο για χρήση στον μαθητή. Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να μαθαίνει με τον δικό του ρυθμό μάθησης,  σε μια καθοδηγούμενη ή αυτό-καθοδηγούμενη διαδικασία, που σχεδιάζεται με στόχο τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός πως μαζί με τις συνθήκες δημιουργίας συνεργατικού και δυναμικού πλαισίου μάθησης, ο μαθητής αποκτά ψηφιακό γραμματισμό και εξοικειώνεται με τα εργαλεία των νέων μέσων.

Τα βασικά χαρακτηριστικά της μικτής μάθησης μπορούν να συνοψιστούν σε:

α) χρήση online και offline μορφών εκπαίδευσης

β) χρήση σύγχρονων και ασύγχρονων μορφών επικοινωνίας

γ) συνδυασμό αυτό-καθοδηγούμενης και συνεργατικής μάθησης

δ) ανάμιξη οργανωμένης και μη προγραμματισμένης μάθησης

ε) στόχευση σε προγράμματα τόσο γενικού όσο και ειδικού περιεχομένου

στ) ανάμιξη της θεωρίας, της πρακτικής και των εργαλείων υποστήριξης της μάθησης.

1. Το ¨πρόσωπο με πρόσωπο¨ μοντέλο

Είναι το πιο κοντινό στην παραδοσιακή σχολική τάξη, όπου η εισαγωγή στην ηλεκτρονική διδασκαλία γίνεται μέσα στην τάξη από τον καθηγητή, ο οποίος με την χρήση πολυμέσων δείχνει στους μαθητές το διαδικτυακό υλικό και συχνά διακόπτει τη διαδικασία δίνοντας επιμέρους πληροφορίες σχετικά με το αντικείμενο διδασκαλίας.

2. Το ¨κυκλικό¨ μοντέλο

Οι μαθητές εναλλάσσουν σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα την προσωπική διαδικτυακή μάθηση που πραγματοποιείται με τον δικό τους προσωπικό ρυθμό εκμάθησης και την παραδοσιακή πρόσωπο με πρόσωπο εκμάθηση που πραγματοποιείται ομαδικά στην τάξη με τον καθηγητή τους.

3. Το ¨ευέλικτο¨ μοντέλο

Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται σχεδόν εξ’ ολοκλήρου μέσω μιας δικτυακής πλατφόρμας. Η μάθηση είναι κυρίως αυτό-καθοδηγούμενη και οι μαθητές μαθαίνουν να εξασκούν καινούριες έννοιες σε ένα ψηφιακό περιβάλλον με την περιστασιακή εξ αποστάσεως βοήθεια του καθηγητή.

4. Το μοντέλο του ¨διαδικτυακού εργαστηρίου¨

Στο μοντέλο αυτό οι μαθητές τον περισσότερο καιρό μαθαίνουν μέσω του διαδικτύου, έχοντας εξ αποστάσεως βοήθεια, αλλά στο τέλος μεταφέρονται σε μια αίθουσα υπολογιστών για να ολοκληρώσουν την παρακολούθηση των μαθημάτων τους. Επιτρέπει στους μαθητές να δουλέψουν στον δικό τους ρυθμό χωρίς να επηρεάζουν άμεσα τους υπόλοιπους.

5. Το ¨αυτό-αναμειγνυόμενο¨ μοντέλο

Συνδυάζει την προσωπική διδασκαλία με την ηλεκτρονική μάθηση. Ιδιαίτερα δημοφιλές σε σχολεία της Αμερικής, όπου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν συμπληρωματικά μαθήματα πέραν των ωρών διδασκαλίας στο σχολείο τους.

6. Το μοντέλο ¨διαδικτυακού οδηγού¨

Οι μαθητές δουλεύουν απομακρυσμένα μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας και επικοινωνούν με ηλεκτρονικά μηνύματα όποτε αυτό χρειάζεται με τον καθηγητή τους. Κάποιες φορές βέβαια απαιτείται διαδικτυακή παρακολούθηση ή ραντεβού με τον επιβλέποντα καθηγητή.